A SoL célja
A SoL célja, hogy olyan elméleteket és gyakorlatokat fedezzen fel és alkalmazzon, amelyek az emberek és szervezetek kölcsönös fejlődését szolgálják. A Sol célja, hogy olyan szervezeti kultúra kialakításában segétkezzen, amelyek kiérdemlik dolgozóik bizalmát és munkáját.
(Göran Carstedt, ex- IKEA ig. )
A SoL vezérlő elvei
- Tanulási ösztönök
Hisszük, hogy minden emberi lény, élethosszig tartó ösztönös tanulási vággyal és képességgel rendelkezik. Minden szervezetnek támogatnia kell ezt a késztetést (oly módon, hogy az előnyeit is élvezze).
- A tanulás társas folyamat
Az emberek legjobban együtt és egymástól tanulnak. A tanuló csoportokban való részvétel az eredményesség, elégedettség és a boldogság lényeges feltétele munkahelyünkön.
- Tanuló csoportok
Egy szervezet teljesítménye és eredményessége alapvetően a szervezet által létrehozott tanuló csoportok teljesítményétől függ.
- Harmóniában a természettel
Szervezeteinknek az emberi természettel és a természeti környezettel mind nagyobb harmóniában kell fejlődniük.
- Lényegi tanulási képességek
A szervezeteknek egyéni és kollektív képességeket kell kifejleszteniük, hogy megértsék a komplex kölcsönhatásokat, alkotó beszélgetéseket tartsanak és táplálják az egyéni és közös törekvéseiket.
- Szervezetközi, hálózatok közötti együttműködés
Azok a tanuló csoportok, amelyek több szervezetet kapcsolnak össze, lényegesen növelhetik az alapvető egyéni és szervezeti változási ill. alkalmazkodási képességet.
Ezért a SoL, és tagjai arra törekednek, hogy:
- Ne hozzanak magas szinten olyan döntéseket, amelyeket alacsonyabb/helyi szinten is meg lehet hozni. (Szubszidiaritás )
- A döntéshozó testületek olyan eljárásokat használjanak, amelyek minden lényeges érintett felet bevonnak/szándékát reprezentálják/ a döntési folyamatba. ( Bevonás )
- Terveiket ezen alapelvekkel összhangban fejlesztik tovább oly módon, hogy a közösség mint egész és az egyes tagok képességei egyaránt fejlődjenek. ( Közös felelősség)
- Folyamatosan felülvizsgálják a tanulást gátló külső (szervezeti) és belső (intellektuális) szabályokat/korlátokat. Megváltoztatják a tanulást gyengítő szabályokat, szervezeti és intellektuális korlátok túlhaladása. ( Nyitottság, rugalmasság )
- Olyan vezetési elméleteket, gyakorlatokat, folyamatokat alkotnak és használnak, amelyek növelik az alkalmazkodóképességet, a változatosságot, (rugalmasságot) és az innovációt. ( Alkalmazkodó vezetés )
- A közösség által létrehozott kutatási eredéményeket úgy használják, hogy az a társadalom hasznára váljon. ( Szellemi termékek )
- Nyíltan és tisztességesen elismernek minden elmélethez és eljáráshoz fűződő szellemi hozzájárulást, függetlenül attól, hogy a szervezeten belülről vagy kívülről származik. ( Elismerés )
- Hozzájárulnak és/vagy részt vesznek a kutatásokban, képességfejlesztő gyakorlatokban, a legmagasabb minőségi szintre törekedve. ( Részvétel és minőség )