SoL Vezérelvek

A SoL célja

A SoL célja, hogy olyan elméleteket és gyakorlatokat fedezzen fel és alkalmazzon, amelyek az emberek és szervezetek kölcsönös fejlődését szolgálják. A Sol célja, hogy olyan szervezeti kultúra kialakításában segétkezzen, amelyek kiérdemlik dolgozóik bizalmát és munkáját.
(Göran Carstedt, ex- IKEA ig. )

 

A SoL vezérlő elvei

 

  • Tanulási ösztönök
    Hisszük, hogy minden emberi lény, élethosszig tartó ösztönös tanulási vággyal és képességgel rendelkezik. Minden szervezetnek támogatnia kell ezt a késztetést (oly módon, hogy az előnyeit is élvezze).
  • A tanulás társas folyamat
    Az emberek legjobban együtt és egymástól tanulnak. A tanuló csoportokban való részvétel az eredményesség, elégedettség és a boldogság lényeges feltétele munkahelyünkön.
  • Tanuló csoportok
    Egy szervezet teljesítménye és eredményessége alapvetően a szervezet által létrehozott tanuló csoportok teljesítményétől függ.
  • Harmóniában a természettel
    Szervezeteinknek az emberi természettel és a természeti környezettel mind nagyobb harmóniában kell fejlődniük.
  • Lényegi tanulási képességek
    A szervezeteknek egyéni és kollektív képességeket kell kifejleszteniük, hogy megértsék a komplex kölcsönhatásokat, alkotó beszélgetéseket tartsanak és táplálják az egyéni és közös törekvéseiket.
  • Szervezetközi, hálózatok közötti együttműködés
    Azok a tanuló csoportok, amelyek több szervezetet kapcsolnak össze, lényegesen növelhetik az alapvető egyéni és szervezeti változási ill. alkalmazkodási képességet.

Ezért a SoL, és tagjai arra törekednek, hogy:

  • Ne hozzanak magas szinten olyan döntéseket, amelyeket alacsonyabb/helyi szinten is meg lehet hozni. (Szubszidiaritás )
  • A döntéshozó testületek olyan eljárásokat használjanak, amelyek minden lényeges érintett felet bevonnak/szándékát reprezentálják/ a döntési folyamatba. ( Bevonás )
  • Terveiket ezen alapelvekkel összhangban fejlesztik tovább oly módon, hogy a közösség mint egész és az egyes tagok képességei egyaránt fejlődjenek. ( Közös felelősség)
  • Folyamatosan felülvizsgálják a tanulást gátló külső (szervezeti) és belső (intellektuális) szabályokat/korlátokat. Megváltoztatják a tanulást gyengítő szabályokat, szervezeti és intellektuális korlátok túlhaladása. ( Nyitottság, rugalmasság )
  • Olyan vezetési elméleteket, gyakorlatokat, folyamatokat alkotnak és használnak, amelyek növelik az alkalmazkodóképességet, a változatosságot, (rugalmasságot) és az innovációt. ( Alkalmazkodó vezetés )
  • A közösség által létrehozott kutatási eredéményeket úgy használják, hogy az a társadalom hasznára váljon. ( Szellemi termékek )
  • Nyíltan és tisztességesen elismernek minden elmélethez és eljáráshoz fűződő szellemi hozzájárulást, függetlenül attól, hogy a szervezeten belülről vagy kívülről származik. ( Elismerés )
  • Hozzájárulnak és/vagy részt vesznek a kutatásokban, képességfejlesztő gyakorlatokban, a legmagasabb minőségi szintre törekedve. ( Részvétel és minőség )

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .